February 19, 2016

Suri rumah


Assalamualaikum & hello everyone :)

Dulu jiran aku dia ni suri rumah. Tiap-tiap kali pergi sekolah ke balik sekolah mesti aku macam dengki dengan dia sebab aku rasa aku ni penat kena pergi sekolah, yang dia seronok je duduk rumah. Hahaha dah kenapa aku ni dengan jiran sendiri pun nak dengki. Biasa lah dulu budak-budak, dengan semua orang aku tak puas hati hahaha.

Sementara nak tunggu result SPM dulu, mak aku tak bagi kerja. Dia suruh kemas rumah & ambil adik tiap-tiap hari. Dapat lah RM250 tiap-tiap bulan buat semua benda tu. Kira macam gaji lah hahaha. Dulu aku takda lesen so kena jalan kaki ambil adik. Bayangkan tiap-tiap hari sekolah, aku kena ambik adik daripada sekolah kebangsaan pastu hantar & ambik dia balik daripada sekolah agama. Bayangkan pergi balik daripada ambik dia dah 2 kali jalan, hantar dia pun dua kali jalan pastu ambik dia balik daripada sekolah agama 2 kali jalan. 6 kali jalan dalam satu hari, kalau sekolah dekat takpe lah. Ni jauh, tu yang dapat gaji RM250 hehehe.

Ok berbalik pada suri rumah tadi. Jadi sebab aku tak kerja, aku duduk rumah kena buat kerja rumah lah. Basuh baju (letak dalam mesin basuh je hahaha), jemur kain, iron baju, kemas rumah, lipat kain dengan ambil adik lah. Mesti korang rasa macam "Eh sikit je kerja dia" hahaha hakikatnya banyak kot nak kena buat. 

Biasa pagi-pagi aku akan sapu rumah sikit-sikit. Sementara nak tunggu adik aku balik tu. Lepas ambik adik balik, kena siapkan dia nak pergi sekolah agama. Lepas hantar dia sekolah agama, aku akan rehat kejap. Pastu kalau rasa diri ni tengah rajin, aku akan lipat kain. Malam aku akan basuh kain, jemur kain dengan iron baju. Kenapa aku buat semua tu waktu malam ? Dulu masa aku form 5, takda orang kat rumah waktu pagi. Jadi kiteorang terbiasa basuh dan jemur kain waktu malam.

Aku yang baru buat sikit kerja rumah pun dah complain. Bayangkan suri rumah yang ada anak dan suami. Macam mana lah dia boleh handle semua benda tu. Kalau anak dua tiga orang haih macam mana lah kan. Kadang-kadang orang kata "Untunglah jadi suri rumah, senang". Ha try lah jadi suri rumah. Tengok macam mana susahnya jadi suri rumah. Jadi, jangan pandang rendah kat suri rumah tau.
Aku kena minta maaf kat jiran aku ni hahahahaha

No comments:

Post a Comment

You may comment here but please don't use any harsh words