January 26, 2016

Menipu


Assalamualaikum & hello everyone :)

Tipu. Aku rasa mesti semua pernah menipu kan ? Tipu lah kalau tak pernah menipu. Baik betul awak sampai tak pernah menipu hahaha, Dulu waktu kecik-kecik memang suka tipu. Dulu aku pergi sekolah agama jalan kaki. Sekolah agama tu takda lah jauh sangat, kalau jalan ambik masa dalam 5 minit lah. Tiap-tiap kali hujan renyai je, mesti call mak aku. 

Aku: Ibu kat sini hujan lebat lah. Macam mana nak pergi sekolah agama ?
Ibu aku: Takpe tunggu kejap. Kejap lagi okay lah tu hujan.
Aku: Alaa nanti sampai lambat, cikgu marah.
Ibu aku: Okay lah tak payah pergi

Haa gembira aku bila dengar ayat tak payah pergi tu. Duduk rumah boleh layan sinetron kat tv3. Masa tu cerita Bawang Merah Bawang Putih tu tengah popular. Sebab tak pergi sekolah layan lah cerita tu pastu petang sikit kang aku tidur. Balik rumah tu mak aku tanya

Ibu aku: Eh jalan tak basah pun. Kata hujan lebat.
Aku: Ha ye lah hujan dah berhenti lepas ibu call.

Hahaha pandai tau aku tipu. Dah masuk sekolah menengah, takda lah nak menipu pasal tak nak pergi sekolah. Masa sekolah menengah dulu, aku rajin jugak lah pergi sekolah. Dulu markah matematik aku selalu dapat teruk. Ye lah aku tak faham apa pun cikgu ajar hahahaha. Masa form 1 dulu okay lagi, dapat lah C. Masa masuk form 2 tu, cikgu praktikal ajar. Aku langsung tak faham apa. Pastu dapat lah D. Fail aku tak pasti hahahaha. Dulu aku sorok tau kertas periksa. Hahaha takut kena marah.

Ibu aku: Eh haritu periksa dah dapat belum kertas periksa ?
Aku: Belum. Cikgu belum habis tanda lagi (Padahal ada dalam beg sekolah hahaha)

Dan lepas tu sampai ke hujung tahun lah kertas tu tersimpan elok dalam beg sekolah aku hahahaha. Naik form 3 cikgu lain ajar. Yang ni matematik aku dapat A atau B. Alhamdulillah keputusan PMR dan SPM aku, matematik A. Yang selalu dapat C,D ke fail jangan pernah putus asa. InsyaAllah kalau rajin usaha, boleh dapat A. 

Korang pernah dengar kan pepatah yang 'Siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong lama-lama mencuri' ? So jangan lah suka menipu ye. Contohnya: 

A: Weh jangan bagitau siapa-siapa tau pasal ni. Aku bagitahu kau sorang je.
B: Okay aku janji tak bagitahu.

Dan akhirnya tersebar jugak hahahaha

Tetiba teringat pulak zaman budak-budak dulu. Haih bestnya kalau dapat jadi budak-budak balik.

No comments:

Post a Comment

You may comment here but please don't use any harsh words